تجهیزات شبکه

آموزش راه اندازی شبکه کسب و کار های کوچک

راه اندازی شبکه کسب و کار های کوچک

سادگی و کارآمدی باید دو رکن اصلی در طراحی شبکه کسب و کار های کوچک باشد که می تواند نیاز های کسب و کار رو به رشد شما را برطرف نماید. آنچه باید به یاد داشته باشید این است که سخت افزار ها و تجهیزات شبکه ای که درحال حاضر برای شبکه کسب و کار شما مناسب هستند، ممکن است سه یا چهار سال آینده برای شما مناسب نباشند، و همچنین افزایش و گسترش تجهیزات شبکه ای پیش از به اتمام رسیدن عمر آنها معمولا به عنوان هدر دادن وسایل و منابع شناخته می شود.

دانستن اصول پایه درباره سخت افزار های شبکه ای اولین قدم برای برنامه ریزی برای خرید مناسب و همچنین راه اندازی شبکه کسب و کار های کوچک و بزرگ است. در این مقاله ما قصد داریم تا در این زمینه نکات مهمی را در اختیار شما قرار دهیم.

تفاوت میان روتر و سوئیچ را درک کنید

بیایید به راه اندازی شبکه کسب و کار های کوچک به عنوان کشف سوئیچ ها و روتر ها نگاه کنیم. دانستن تفاوت های میان این دو دستگاه می تواند تا حد بسیار زیادی صاحبان کسب و کار های کوچک تا متوسط (SMB یا Small and Medium-sized Business) را از گمراهی درباره انتخاب سخت افزار های شبکه ای مناسب نجات دهد.

سوئیچ شبکه

به طور کلی می توان گفت که یک سوئیچ، به هر نوع تجهیزات شبکه ای گفته می شود که به دستگاه های شبکه ای و قابل اتصال به اینترنت، این امکان را می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مختلف را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

در یک شبکه ی اترنت، معمولا افراد با استفاده از پورت ها و کابل های اترنت به کامپیوتر ها، پرینتر ها، سرور ها، شبکه های متصل ذخیره سازی (به انگلیسی NAS یا network attached storage)، تجهیزات ویپ، سیستم های نظارت و بسیاری از تجهیزات دیگر متصل هستند. وظیفه ی سوئیچ های شبکه این است که این دستگاه ها را به شبکه و اینترنت متصل کنند.

روتر شبکه

دستگاه های دیگری که در شبکه کسب و کار های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند روتر ها می باشند. روتر اساسا دستگاهی است که می تواند شبکه های مختلف را چه در داخل و چه در خارج از فضای فیزیکی یک شبکه اداری به یکدیگر متصل کند.

در اکثر مواقع در کسب و کار های کوچک تا متوسط این امر به معنای اتصال شبکه ی اداری و کاری به اینترنت، یعنی بزرگترین شبکه ی دنیا می باشد. به طور کلی می توان گفت که روتر ها “هوشند تر” از سوئیچ ها می باشند.

این دستگاه ها می توانند جریان اطلاعات را از اینترنت به تجهیزات شبکه ای یا لوازم کامپیوتری شما متصل کنند، و همچنین از دستگاه های شما در برابر خطرات اینترنتی و سایبری محافظت کنند.

نکته ای که می تواند گاها برای افراد گیج کننده باشد این است که امروزه تقریبا تمامی روتر های سیمی دارای یک سوئیچ هستند که در داخل آن قرار گرفته است. علاوه بر آن، در شبکه کسب و کار های کوچک و یا سایر شبکه ها، یک روتر وایرلس همچنین می تواند به عنوان یک اکسس پوینت (access point) و یک سوئیچ به طور همزمان عمل کند.

در صورتی که شخصی پیش زمینه و اطلاعات پایه در خصوص آی تی نداشته باشد، این نامگذاری ها می تواند امری پیچیده باشد. به منظور کاهش این پیچیدگی ها و کسب اطلاعات تکمیلی و بیشتر می توانید به مقاله ی «تفاوت میان سوئیچ ، هاب و روتر شبکه» مراجعه فرمایید.

انتخاب سوئیچ متناسب با نیاز های شما

هنگامی که قصد راه اندازی شبکه کسب و کار های کوچک را دارید، سه نوع سوئیچ اصلی وجود دارد که می توانید از میان آنها انتخاب کنید: سوئیچ های مدیریت شده، سوئیچ های مدیریت نشده و سوئیچ های هوشمند. هرکدام از این سوئیچ ها دارای ویژگی هایی هستند که شامل موارد زیر می باشند:

  • سوئیچ مدیریت نشده – سوئیچ مدیریت نشده معمولا اولین انتخاب برای کسب و کار های کوچک می باشد. این سوئیچ ها ویژگی ها و امکانات پایه را ارائه می دهند. سوئیچ های مدیریت نشده برای نصب و راه اندازی به کمترین میزان مهارت فنی نیاز دارند. به زبان ساده این سوئیچ ها به راحتی و بدون نیاز به تخصص، کار شبکه کسب و کار های کوچک را راه می اندازند.
  • سوئیچ مدیریت شده – سوئیچ مدیریت شده به افراد کنترل بیشتری در خصوص اینکه چطور شبکه کسب و کار های کوچک و متوسط از اینترنت استفاده می کنند خواهد داد. به طور معمول تکنولوژی اطلاعات (IT) سوئیچ های مدیریت شده را با استفاده از رابط خط فرمان (CLI یا command line interface) کنترل می کند، اما سوئیچ های مدیریت شده جدید تر دارای رابط گرافیکی هستند که برای این کنترل از آنها استفاده می شود. سوئیچ های مدیریت شده می توانند از راه دور کنترل شوند، که این ویژگی می تواند برای محیط های بزرگ مفید باشد. این سوئیچ ها معمولا برای استفاده از تمام ویژگی ها به دوره های آموزشی نیاز خواهند داشت.
  • سوئیچ های هوشمند – سازندگان و تولید کنندگان این سوئیچ ها به نسبت دو نوع قبلی کمتر هستند. این سوئیچ ها همچنین با نام های سوئیچ لایه 2 یا لایه 3 نیز شناخته می شوند. سوئیچ های هوشمند می توانند عملکردی میان سوئیچ های مدیریت شده و مدیریت نشده داشته باشند. این سوئیچ ها از سوئیچ های مدیریت نشده «هوشمند تر» هستند، چرا که می توانند یک کنترل و دسترسی به لایه دوم از مدل اتصال متقابل سامانه‌های باز (OSI) را ارائه بدهند. با این حال، برای استفاده از سوئیچ ها در شبکه کسب و کار های کوچک شاید استفاده از سوئیچ های مدیریت شده و یا مدیریت نشده بهتر باشد.

انتخاب یک روتر برای کسب و کار کوچک خود

روتر یکی دیگر از مهم ترین تجهیزات شبکه برای شبکه کسب و کار های کوچک و یا هر نوع شبکه دیگری می باشد. یک روتر می تواند سیگنال پهنای باند را از مودم دریافت کرده و اتصال اینترنت و اینترانت (intranet) را برای دستگاه های موجود روی شبکه شما در دسترس قرار دهد. همچنین روتری با 16، 24 یا 48 پورت می تواند نقش یک سوئیچ شبکه را برای شبکه های LAN داشته باشد.

روتر های بی سیم یا وایرلس در داخل خود دارای یک وایرلس اکسس پوینت (wireless access point یا WPS) می باشند که می تواند اتصال Wi-Fi را فراهم کند. در صورتی که قصد داشته باشید تا با استفاده از یک روتر سیمی، اتصال بی سیم یا وایرلس داشته باشید، لازم است تا با استفاده از پورت های مخصوص، روتر خود را به یک اکسس پوینت منتصل کنید.

همچنین نکته ی قابل توجه دیگر این است که برخی از روتر ها در داخل خود دارای فایروال (firewall) می باشند، و برخی از روتر های دیگر که از قیمت پایین تری برخوردار هستند ممکن است این ویژگی را نداشته باشند.

هنگام مقایسه روتر ها و یا خرید آنها برای شبکه کسب و کار های کوچک یا متوسط، بهتر است که به نکات زیر توجه داشته باشید:

استفاده از فایروال

فایروال که وظیفه تامین امنیت دستگاه را بر عهده دارد، یک ویژگی ضروری و مهم برای هر شبکه کسب و کاری می باشد. فایروال یک نرم افزار مهم است که در داخل روتر ها قرار می گیرد و وظیفه دارد تا حملات سایبری و اینترنت به شبکه شما را تشخیص داده و آنها را نمایش دهد.

دستگاه هایی که از ویژگی مدیریت یکپارچه تهدیدات (به انگلیسی UTM یا Unified Threat Management) استفاده می کنند نیز میان انواع شبکه کسب و کار های کوچک، به دلیل ویژگی های قدرتمند و همچنین قیمت پایین و مناسب برای این کسب و کار ها بسیار پر طرفدار شده اند.

شبکه شخصی مجازی

استفاده از VPN یا شبکه شخصی مجازی نیز در صورتی که کارکنان نیاز به اتصال به شبکه شما از خارج از دفتر یا شرکت داشته باشند می تواند گزینه مهمی باشد. در صورتی که این ویژگی برای شبکه کسب و کار های کوچک لازم باشد، صاحبان و مدیران این شرکت ها لازم است تا درباره راه اندازی و استفاده از آنها اطلاعات بیشتری داشته باشند. تولید کننده ها و سازندگان روتر ها در سال های اخیر شروع به ارائه این سرویس ها به صورت اختصاصی برای کسب و کار های کوچک کرده اند.

تکنولوژی بی سیم

روتر های بی سیم و اکسس پوینت های بی سیم یا وایرلس در کسب و کار های کوچک امروزه به صورت روز افزون درحال می باشند. بهترین کاری که می توان انجام داد این است که سایز و اندازه های فضای دفتر خود را به دست آورده، و مطمئن شوید که رِنج یا دامنه روتر بی سیم شما مناسب است.

ترسیم یک نقشه حرارتی برای Wi-Fi خود و یا استفاده از نرم افزار ها و برنامه های موجود برای این امر نیز می تواند به شما برای تصمیم گیری در خصوص خرید کمک کند. بهترین سرویس های Wi-Fi موجود در کسب و کار های کوچک معمولا بر اساس استاندارد 802.11ac عمل می کنند چرا که این استاندارد بهترین توان عملیاتی را ارائه می دهد، به همین دلیل بهتر است به دنبال روتر هایی باشید که از این استاندارد استفاده می کنند.

تکنولوژی PoE

تجهیزات شبکه کسب و کار های کوچک و مدرن امروزه از فناوری توان الکتریکی بر بستر اترنت یا PoE استفاده می کنند. این به معنای آن است که تجهیزات شبکه ای در این محیط ها به طور گسترده از کابل های شبکه ای استفاده می کنند و برای کار کردن لازم است تا به پریز های برق متصل شوند.

به طور کلی، PoE برنامه ریزی و نصب تجهیزات شبکه ای را آسان تر می کند. در صورتی که قصد دارید تا وایرلس اکسس پوینت ها و تجهیزات نظارتی جدیدی بر روی شبکه آی پی خود قرار دهید، بهتر است از آخرین استاندارد PoE+ استفاده کنید، چرا که این استاندارد قدرت بیشتری نسبت به کابل کشی های سری Cat 5e دارد. این استاندارد از تجهیزات شبکه ای جدید تری پشتیبانی می کند که همین امر به معنای قدرت بیشتر است.

نگاه کردن به 3 تا 5 سال آینده هنگام ارزیابی شبکه

یکی از مهم ترین اقداماتی که در هنگام راه اندازی شبکه کسب و کار های کوچک باید مدنظر قرار داد، این است که بدانید شبکه ی شما گسترش پیدا خواهد کرد. شما باید به این نکته دقت داشته باشید که کسب و کار شما قرار نیست که همیشه یک کسب و کار کوچک باقی بماند، بلکه در طی زمان گسترش پیدا می کند.

همانطور که کسب و کار شما گسترش پیدا می کند، شبکه ی کسب و کار شما نیز در طی زمان و به مرور با گسترش کسب و کار شما وسیع تر و بزرگ تر خواهد شد. به همین دلیل لازم است تا برای آینده ی شبکه ی کسب و کار خود نیز از حالا برنامه ریزی کنید.

میزان مقیاس پذیری برای شبکه ی شما باید بر اساس تعداد پورت های اترنتی که سوئیچ یا سوئیچ های شما دارند فهمیده شود. آنچه باید مدنظر شما باشد این است که پورت های آزاد و باز اترنت که سوئیچ شما از آنها پشتیبانی می کند، کمی بیشتر از اندپوینت (endpoint) های مورد نیاز برای یک کسب و کار صرفا کوچک باشد.

به طور کلی، هرچه سوئیچ شبکه ی شما از پورت های بیشتری پشتیبانی کند، قیمت سوئیچ شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد، اما بهتر است به پولی که برای سوئیچ خود می پردازید، به عنوان یک سرمایه گذاری برای آینده ی شبکه ی کسب و کار خود نگاه کنید.

البته لازم به ذکر است که هنگام انتخاب پورت ها هوشمندانه عمل کنید. آنچه باید به آن توجه داشته باشید این است که میزان چرخه عمر محصول خود را برنامه ریزی کنید. این امر که مجبور شوید پیش از به اتمام رسیدن عمر سوئیچ قبلی، سوئیچی با پورت های بیشتری بخرید عملا هدر دادن سرمایه و منابعی است که می تواند برای کار های بسیار مهم تری مورد استفاده قرار بگیرد.

نحوه عملکرد

نحوه عملکرد سوئیچ ها یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در سوئیچ های شبکه به حساب می آید. به طور کلی، هرچه یک سوئیچ بتواند سریع تر بسته های دیتا را منتقل کند، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. در صورتی که نوع شبکه کسب و کار های کوچک تا متوسط به گونه ای باشد که باید در آن فایل های سنگین و بزرگی جا به جا شود، بهتر است تا از سوئیچ هایی استفاده شود که عملکرد بهتر و سریعتری دارند. در غیر این صورت، می توان به سادگی از سوئیچ های ساده و دارای عملکرد معمولی استفاده نمود تا در هزینه ها نیز صرفه جویی کرده و آن را خرج مسائل مهم تری نمود.

سخن پایانی

اگر چه نکاتی که در این مقاله به شما عزیزان ارائه شد نکات مهم و مفیدی برای راه اندازی شبکه کسب و کار های کوچک تا متوسط هستند، باید بدانیم که هر دفتر و کسب و کاری دارای ویژگی ها و نیاز های منحصر به فرد خود می باشد، و هیچگاه نمی توان راه حلی پیدا کرد که برای تمامی شرایط مفید و کارساز باشد.

نکته ی مهم این است که شما بتوانید نیاز های خود را ارزیابی کرده، و آنها را با تجهیزات شبکه ای که مناسب بودجه ی شما می باشند مطابقت دهید. به یاد داشتن این نکته و به یاد داشتن اینکه برای گسترش شبکه و کسب و کار خود برنامه ریزی کنید به شما این امکان را می دهد تا بهترین استفاده را از بودجه و شبکه ی خود داشته باشید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *